Saturday, November 13, 2010

kecelaruan identiti?

http://www.emocutez.com kecelaruan? kekonfiusan?

yer.. mungkin itu antara perkataan yg menggambarkan perasaan aku di saat ini. (*mcmlah serius sgt kn*). ptg tadi ak kua mkn ngan member aku. sembang2 dlm kereta, member aku tanye, "weh, ko org mane? baik ko ckp, johor ke kelantan?!" jwpn aku "ntahlah.. aku kecelearuan identiti"..hehe.. soalan2 ini dah smemangnye sinonim dgn hidup aku dr dlu lg kot... asik2 org tanye "ko nih org mane arr.." bile aku ckp aku org kelantan, nanti org wt muke pelik, sbb slang aku takda bunyi klate. bunyi siam ade la kot... dan td aku hantar customer aku busten Sg.Nibong, that gurl tnye aku org mane, ak ckp la Kelantan... pastu die pon excitednyer ckp samelah!! dan die pon mule bercakap slang Kelantan ngan aku... aku sedaye upaye mnjwb dlm slang klate wlupon lidah ak trase keras, tapi akhirnye terkeluar ckp style biase... dan that gurl pon dah mcm tk berape nk menanye soklan.. yer ak phm..mesti die ingat aku nih org kampung tk sedar diri, sbb bru blaja kt luar (penang) tros tk reti nk ckp klate.. huhu.. :P yerr ak phm itu...

meh sini aku cite skit sejarah asal usul aku bermula dari dlm kandung lagi...
parents aku mmg dah lame menetap kt Pasir Gudang,Jb ever since dorg baru kahwin lagi.. then mase mama aku tengah sarat mengandungkan aku, mmg dorg sume (mama,abah, along) kt Jb. tibalah sampai masanye mama nak bersalinkan aku, abah anta mama blk kg Pasir Mas Kelantan, so that Nenek n Atok aku leh jagekan mama yg dlm pantang nanti. *
kesimpulan di sini ialah ak dilahirkan di Kelantan.
lepas habis pantang, mama balik semule ke rumah Jb, dan bermulelah kehidupan aku dari kecik smpai umur aku 20thun aku membesar kt Pasir Gudang. kt PG la aku belajar mengenal erti hidup ini. ecehh... *kesimpulan ke-2: ak membesar di Jb slame 20thun.

"alaa... so ape kecoh moon? biase la tu, ramai je mcm tu la.." yup fine, betul.. sdare aku yg dari kelantan,ramai je membesar kt jb la,kl dn lain2.. but what makes thing different is,normally dorg akan bercakap slang kelantan sesame family dorg... dan berbeza ngan family ak, parents ak tk ckp slang kelantan bile bckp ngan ak n abg ak..
(tp klu mereka bdue, demo kecek klate)..jadi kteorg, ak n abg ak mmg sgtlah keras lidahnye utk menukar slang kami.. *tulaa kecik2 tk nk aja btol2. :P huhu..

dan skrg, hmpir 2tahun ak n family ak dh pndah ke kelantan.. tp slang ak masih tk boleh nk ubah.. cuz bile blk umh, parents ak still ckp slang lua/biase ngan aku.. yg weirdnye, bile ak bershoppink di klate, ak akn kecek klate... sebaris ayat...due baris ayat... ok lancar.... tup2!! kua jugak slang lua! hahaha.... pastu mama sound ak kt dpn org kedai tu lg, "mu toksoh kecek klate lah ira, mcm org siam mane dgr. buwok noh bunyi.." pehhhh setepekkk kne kt btg idong aku..http://www.emocutez.com.errrrkkk....
http://www.emocutez.commalu.....
huhuhuu... sebab tula bile ak nk kecek klate, ak mcm terkial2 sbb takut bunyi tk sedap mcm org pure klate ckp....

so guys, mcm mane? klu org tanye ak, ak org mane? bley tk ak jwb Saye Org Malaysia!! kelantan ke, johor ke, nogori ke, penang ke,melake ke, sarawak ke, the thing is kite semue same! same2 malaysian... tkde beza taraf ke darjat ke ape ke.. dan paling penting! same2 hamba Allah yg maha esa...

....http://www.emocutez.com....http://www.emocutez.com.....http://www.emocutez.com.....


1 comment:

  1. hik2x...mun2..sye pun kecelaruan identiti la cm gtu..
    sye lahir srawak..besar kt sane 12 thun, then dok johor...
    tp..
    lau kt srwk, aku ckp bhse biase, akn bunyi johor..
    lau ckp srwk , ok jek..
    eh!ape aku merepek nyh!!yg penting..kite mlysia...oyeehh!!

    ReplyDelete