Tuesday, June 15, 2010

what a day! =.="

okeh.. macam2 hal blaku hari.. duh~

Malam semalam abah dah gerak gi jb, naik bas je. Abah tk larat nak drive sorang tanpe ade co-driver( aku ler,huhu). Urusan jual-beli kereta along tak settle lagi, so abah kena gi jb uruskan. So hari nie, aku ngan mama jelah berdua gi jage kedai abah kat Kota Bahru. Okeh, kul 11 pagi, aku n mama dah kua rumah. Time mula2 drive aku dah start rase kereta lain mcm skit. Lampu battery, ABS, SRS sume menyala. Padahal semalam baru tukar battery kereta. So aku expect something wrong with the battery, mungkin ade yg tak nyambung lagi, or baru nak panas2. ( pikiran2 org yg noob psl kereta ,) aku n mama pon dah mula risau gak. So mama call abah tanya mcm mana, abah kata go on jln dulu. Pergi ke workshop yg tukar batter semlm.. nk ke workshop smlm tu, ade gak la dalam 25minit perjalanan.. aku pon bertawakal jela, drive saja.. then baru dalam 10minit drive, tiba2 radio, air-cond dah tak hidup. Mati sendiri. Ohh dangg~ ak pon try bukak tingkap,( giler takde air-cond, tk bukak tgkap. Lemas kg.) tingkap pon lemah semacam gerak. Ok now enjin kereta lak tak bape power dah. Bila tekan minyak, kereta macam dah start terenjut2.. aduhh.. mama dah cuak kt sebelah. Aku cakap kat mama yang kereta nih mmg dah tak boleh nak pegi ni. Ak pon ke tepi kiri nk cari port untuk park.

Ngam2 aku ke tepi, kereta terus mati tanpa ucap goodbye ke selamat tinggal ker. Walawey~~ wth lorr… nak dijadikan cerita, nasib baiklah pagi ni aku tak lalu jalan highway, aku lalu jalan lama. Lalu kampong. Kalau lalu highway, lagilah risau. Yelah, dah la berdua je ngan mama, dgn merc abah. Dengan zaman sekarang ni orang macam2 ragam, macam2 kes. Risau gak… tapi nasib baik kereta mati kat jalan kampong. Tepi2 jalan semua rumah2 orang.. agak lebih selamat la. Ok sambung balik cite tadi, pas kereta mati. Aku n mama agak panic gak, masing2 bknye tahu psl kereta nih.


Nasib baik ½ kilometer lepas, ada satu workshop. Aku cakap ngan mama biar aku jalan ke workshop tu, mama tinggal jage kereta. Tapi mama taknak, mama kate biar dia jalan, aku yg jage kereta sebab mama ckp dia bukan tahu pasal kereta. Jadi aku pon ikut jelah cakap mama, aku lock kereta n tunggu kat tepi sambil tengok mama berjalan ke bengkel tu utk panggil mekanik sambil diiringi doa dari aku. I’m worried about her. Oohhh.. why thing like this had to happen when abah is not around here?? Pengalaman utk aku kot.
Lama jugak mama pergi ke workshop tu, dekat 10minit tak balik2 lagi. Lepas 10minit mcm tu mama datang ngan mekanik naik kereta. Bila dorang sampai, aku cerita la kat mekanik pasal masalah kereta tu. Yang mama ni, suspect ade tak kena ngan battery kereta sbb smlm baru tukar. Tapi mekanik tu ckp bukan tu,die kate die rase problem ngan autinater kereta. Autinater kereta problem, sebab kereta dah tak nak hidup n takde power sebab antinater tu menolak semua power/cas dari battery.


Tapi aku n mama nih, mcm caye tak caye je kat mekanik tu… Sebab die timbulkan isu lain. Kteorg risau kalau kena tipu je. … (this is what happen if we worried too much… terlalu risau tak bertempat. * My bad..) Yela baru tuka battery kos rm300+. Ni timbulkan masalah lain lak, *money lagi la weh.. So call abah tanya macam mana. Abah pon mcm tak berapa nak caye. Abah ni bukannya suka hantar kereta kat tempat sembarangan tempat. Sebolehnye abah nak suruh try bawak kereta kat workshop battery semalam. But the problem is, kereta tu memang takde power dah… mekanik tu cakap klu gerak pon mmg tak boleh pergi jauh. Kereta akan mati jugak nanti. So nak tak nak, mmg kena angkut kereta ke workshop die jgk. So follow die balik workshop.

Memang betul antinater kereta yg problem. I’d leant something new here. Kalau sebelum nih tak pnh tahu pon psl kejadah, ni baru dgr. :P mekanik tu nk tolong hantar ke rumah, tapi mama tak nak. Mama nak tnggu kalau boleh. Tapi orang tu kate, makan mase lame jgk nih. Pastu kteorg ckp takpe, sbb mama nak panggil sdare aku, Wan datang. Dekat sejam macam tu baru die datang. Die nih macam hero mama aku lak, kalau ade pape hal ke mesti mama paggil die dan die plak sentiase ade utk tolong. *May Allah bless U.


Bila Wan dah datang, die amek bawak gi makan n mama mintak tolong hantar ke kedai abah. Dah lambat nak bukak kedai, tapi still mama nak bukak jugak. Pukul 2.30 macam tu baru sampai n bukak kedai abah. (stokes ECPI). Kerja senang je, tak sibuk mana. Tunggu customer saja. Huhu.. dalam pukul 4 macam tu adeso rang customer datang. Okeh, ini pula KES-2 selepas kes kereta.


Masa aku n mama tengah lepak tgk tv n aku lak on9 dalam bilik dlm kedai, tiba- tiba ade motor hon2 kat lua. Ade sorang lelaki datang, umur dalam 50-an kot, tapi orangnyer tinggi n badan segak lagi. Die naik motor skuter Naza yang besar tu. Die parking motor die btol2 depan kedai. Kalau boleh die nak bwk motor die tros masuk dlm kedai agknye. Aku n mama pon keluar la dr bilik, aku tanyelah nak beli air yer. Die masuk dlm, n tnye “harga sebotol brape?” Aku tnye blk, “ahli ke?”. Die tanye aku balik “ada ahli2 ke?” aku ckp la kalau ahli harga murah sikit. Die ckp .oowhh.. pastu die tnye harge kalau abes kurang brape? Ak ckplah harge brape2 n tk mmg fix tkleh kurg. Mama pon explain jgk. Pastu die tanye lak kalau sekotak brape? Sambil berdiri, n jln2 tengok2 sekeliling dalam kedai… banyak tanye tol die nih, tapi takpe lagi tu..

okeh now, what make’s me feel curious is, die mule terintai2 bilik yg dlm kedai. Due kali die pusing2 mcm nak tengok dalam bilik tu. Macam tgh check onsomething… pastu siap leh tnye “takde org laki jage kedai nih?” sambil kepale die intai masuk dalam bilik tu. aku n mama dah cuak! Seyes cuak gile!! Tp ak still act cool lagi, wlupon dlm hati tuhan jela yg thu… rase jantung mcm nak gugur……. Dengan teringat mcm2 kes samun, rompak.. dah la kedai aku ni pintu depan kecik dan mcm tertutup sikit. Owhh gosh!~~


Bila die tnye mcm tkde org laki ke jage, mama tak jwb takde. Mama jwb, ade.. tapi die keluar sekejap. Kejap lagi die balik… bagus jgk mama jwb mcm tu, at least klu die niat tak baik ke, die pon terpikir2 byk kali…
Dengan gaya die yg tangan asik seluk2 poket die, aku mmg dah risau gak.. tgk care die yg dah len macam tu, ak dh grk diri kat lua kedai dah, smbil act cool macam biase. Ape2 akan jadi, aku dah ready nak mintak tolong dah, sbb sblh kedai ade bengkel... mama pon dah berdiri dekat2 pintu jugak… aku rase orang tu pon prasan yang kteorg macam dah lain macam jugak. Tapi die buat2 biase lagi. Still tanye2 lagi.. he’s so suspicious. Kalau boleh aku nak die cpt blah. Dlm hati aku mmg btol2 doa supaya tkde pape yg blaku n die cpt2 la blah… huhhh… Aku pon tak bgnjak dr pintu n mate aku dok tgk gelagat die btol2… die pon rase mcm tak selesa jgk dah. Pastu die kate boleh la, die beli satu. Huhh, tak beli pon takpe. Aku tak kisah, jnji ko blah… Alhamdulillah tkde pape blaku… mama kate rse nk pitam dah.. hehe… dengan siang hari tadi kereta wat hal, ni kat kedai dpt customer suspicious semacam….. penat nak fikir oii…
Lepas die blah, aku n mama duduk kat kerusi depan pintu dah. Takot jer orang tu dtg balik… tak pernah2 aku n mama lepak dpn tu, selalunyer lepak dalam blik, klu ade org baru kua. Tapi hari ni mmg dah berderauu darah giler dah.. kalau kereta ade, rasenyer dah terus balik umah dah. Tapi kereta kat worksop lak. Kne tggu kereta settle. Dalam kul 4.30 macam tu org workshop call n kate kereta dah saip n dah boleh amek. Ape lagi, mama pon tros call wan suruh amek.. then pukul 5.15 macam tu baru wan amek… huhh lega dapat balik… masuk kereta, aku terus cerita kat Wan pasal orang tadi. Wan yang dengar pon cakap “hissshh….. orang niat tak betul dah tu…”. Dia kate byk dah kes2 yg nak samun ke rompak mcm tu… tapi Alhamdulillah, segalanya selamat…. Penuh pengalaman hari nie…. hope esok baik2 saja..

2 comments:

  1. Ezarul Ekhsan aka BJune 17, 2010 at 3:23 PM

    bahaya btul la... kalo da tanye ade laki ke x tu mmg bhy.. glad nothing happen.. im worried dear

    ReplyDelete
  2. huhh.. ya dear.. so scared at that time.. luckily tkde pape berlaku. thx GOD.

    ReplyDelete